Implikasi Penggunaan
Telefon Bimbit Terhadap Pelajar Di Sekolah
§ Dalam dunia yang dilingkari kemajuan sains dan
teknologi ini, penggunaan telefon bimbit telah menjadi satu keperluan kepada
kebanyakan umat manusia. Dahulu, hanya golongan kaya yang menggunakan telefon
bimbit, tetapi kini, dalam kehidupan yang bertunjangkan nawaitu materialistik
marcapada ini, kebanyakan golongan dewasa, remaja dan pelajar serta murid
sekolah rendah juga berupaya menggunakan telefon bimbit. Remaja dan murid
sekolah rendah turut mengikut jejak orang dewasa menggunakan telefon bimbit.
Pernahkah terlintas dalam benak kita tentang implikasi penggunaan telefon
bimbit dalam kalangan pelajar? Oleh hal yang demikian, implikasi baik dan buruk
yang mewarnai fokus perbincangan akan dihuraikan dengan terperinci demi
kebaikan bersama.
§ Tak tumbuh tak melata, tak sungguh orang tak
kata. Realitinya, memang tidak dapat dinafikan bahawa penggunaan telefon bimbit
dapat mengeratkan silaturahim dan ukhuwah. Pelajar dapat berinteraksi dengan
orang lain di segenap empat penjuru dunia pada bila-bila masa kerana segalanya
di hujung jari. Selain itu, pelajar juga boleh menghantar mesej melalui Khidmat
Pesanan Ringkas (SMS) atau Khidmat Pesanan Multimedia (MMS). Sebagai contoh,
seorang mahasiswa yang melanjutkan pelajaran di Rusia dapat menghubungi
keluarganya yang berada di Malaysia dengan menggunakan telefon bimbit.
Sekiranya mahasiswa tersebut tidak mempunyai telefon bimbit, dia terpaksa
menggunakan telefon awam di luar negara untuk menelefon ahli keluarganya.
Intihanya, kita perlu mengapresiasikan penggunana telefon bimbit kerana afdal
untuk mengukuhkan hubungan.
§ Namun demikian, suatu hakikat yang tidak boleh
dikesampingkan ialah penggunaan telefon bimbit juga menimbulkan impak negatif.
Seyogianya pelajar perlu mengurangkan penggunakan telefon bimbit kerana
penggunaan telefon bimbit merupakan pembaziran. Hal ini dikatakan demikian
kerana golongan remaja seperti saya yang umur baru setahun jagung, darah baru
setampuk pinang juga ingin mempunyai model telefon bimbit terbaru apabila
melihat kawan lain juga memilikinya. Bukan itu sahaja, terdapat juga pelajar
terpaksa menanggung bil telefon yang mahal kerana kerap menelefon dan
berbualbual dengan kawan walaupun mengetahui kadar bayarannya. Sebenarnya,
mereka sepatutnya mengukur baju di badan sendiri dan jangan nanti sudah
terhantuk baru tengadah. Bak kata pepatah melayu,”ingat sebelum kena, jimat
sebelum habis”. Oleh itu, pelajar harus mengurangkan penggunaan telefon bimbit
supaya dapat mengelakkan pembaziran.
§ Penggunaan telefon bimbit dalam kalangan
pelajar sememangnya menjejaskan pelajaran mereka. Hal ini berlaku kerana
pelajar menggunakan telefon bimbit tanpa kawalan. Mereka sering menghantar
mesej kepada kawan untuk perbualan kosong. Selain itu, kita acapkali tersentak
dengan masalah “pasangan” yang berlaku di bangku sekolah. Penggunanan telefon
bimbit dalam kalangan pelajar akan menimbulkan lagi masalah tersebut. Tambahan
pula, sekiranya pelajar membawa telefon bimbit ke sekolah, mereka tidak akan
menumpukan perhatian untuk belajar tetapi leka dengan permainan video. Mereka
juga terpaksa menanggung risiko kehilangan telefon bimbit. Konklusinya, pelajar
tidak mementingkan pelajaran seandainya mereka mempunyai telefon bimbit.
§ Lanjutan daripada huraian yang telah
dinyatakan di atas, penggunaan telefon bimbit juga akan menjejaskan kesihatan
pelajar. Kebanyakan perkhidamatan telefon bimbit seperti perkhidmatan telefon,
GPRS(General Packet Radio Service), khidmat pesanan ringkas (Short Message
Service, SMS), khidmat pesanan multimedia (Multimedia Message Service, MMS),
dikenakan bayaran. Hal ini menyebabkan sesetengah pelajar sanggup mengikat
perut dan berlapar untuk membayar bil telefon bimbit. Mereka telah
menyalahgunakan wang saku yang diberi oleh ibu bapa mereka. Selain itu, telefon
bimbit akan mengeluarkan gelombang semasa kita menjawab telefon dan akan
mengganggu fungsi saraf otak sehingga menyebabkan barah atau kanser. Tuntasnya,
pelajar sepatutnya tidak menggunakan telefon bimbit. Bak kata pepatah, “sesal
dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya”.
§ Kesimpulannya, penggunaan telefon bimbit dalam
kalangan pelajar mendatangkan lebih banyak kesan buruk daripada kesan baik.
Pelajar seyogianya memanfaatkan kebaikan dan mengelakkan keburukan penggunaan
telefon bimbit kerana yang baik dijadikan teladan, yang buruk dijadikan
sempadan. Bak kata pepatah, genggam bara api biarlah sampai jadi arang, justeru
itu, langkah-langkah yang konkrit, sistematik dan pragmatik perlu dilaksanakan
oleh semua pihak secara berterusan dan jangan sekadar hangat-hangat tahi ayam
sahaja untuk membasmi masalah yang timbul ekoran daripada penggunaan telefon
bimbit serta melahirkan remaja yang berwawasan kerana pemuda harapan bangsa,
pemudi tiang negara.
§ Era digital ini, penggunaan telefon bimbit
dalam kalangan rakyat Malaysia semakin meningkat dari semasa ke semasa. Menurut
Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, secara purata, seorang
rakyat Malaysia kini memiliki dua buah telefon bimbit. Statistik tersebut jelas
menunjukkan bahawa telefon bimbit sememangnya menjadi satu keperluan dalam
kehidupan kita. Barubaru ini, Kementerian Pelajaran Malaysia mengumumkan
kebenaran kepada pelajar sekolah untuk membawa telefon bimbit ke sekolah mulai
tahun hadapan. Pengumuman tersebut menimbulkan pelbagai reaksi dalam kalangan
ibu bapa dan guru. Hal ini demikian kerana terdapat implikasi-implikasi negatif
penggunaan telefon bimbit dalam kalangan murid di sekolah.
§ Pertama sekali, pembawaan telefon bimbit ke
sekolah akan meningkatkan kes kecurian di sekolah. Pelajar-pelajar sekolah
sering menjadikan telefon bimbit sebagai lambang status diri mereka. Oleh itu,
kebanyakan pelajar suka membeli telefon bimbit yang berharga tinggi. Namun
begitu, terdapat segelintir pelajar yang panjang tangan dan mengambil
kesempatan ini untuk menjalankan „operasi‟ mereka. Lebih membimbangkan lagi
apabila terdapat pelajar yang sanggup mengugut dan merompak pelajarpelajar yang
lebih muda daripada mereka. Keadaan ini akan meningkatkan kes buli dan
seterusnya membebankan guru-guru disiplin.
§ Selain itu, pembelajaran di dalam kelas juga
akan terganggu jika pelajar dibenarkan membawa telefon bimbit ke sekolah. Hal
ini demikian kerana pelajar kni sering gemar menghantar pesanan melalui sistem
pesanan ringkas malah „berbual‟ dengan rakan-rakan mereka secara maya. Keadaan
ini bertambah buruk apabila telefon bimbit dijadikan sebagai alat untuk meniru
semasa peperiksaan. Pelajar akan bertukar jawapan melalui sistem pesanan
ringkas (SMS) sesama rakan-rakan mereka. Lebih-lebih lagi, nota-nota ringkas
boleh disimpan dalam bentuk gambar dalam telefon bimbit dan digunakan untuk
meniru semasa peperiksaan. Maka, pembelajaran melalui sistem peperiksaan hanya
sia-sia jika pelajar dibenarkan untuk membawa telefon bimbit ke sekolah.
§ Di samping itu, penggunaan telefon bimbit
dalam kalangan murid di sekolah juga boleh menyebabkan mereka
menyalahgunakannya untuk tujuan tidak berfaedah. Kepelbagaian teknologi telefon
bimbit akan menyebabkan tunas-tunas yang baru sahaja mengenali dunia ini mudah
terpengaruh dengan anasir negatif. Contohnya, pelajar-pelajar boleh memuat
turun gambar-gambar lucah dan menyebarkannya dalam kalangan rakan-rakan mereka
dengan hanya menekan beberapa butang. Bukan itu sahaja, malah sistem pesanan
ringkas berantai pula akan memudahkan kegiatan gangsterisme dalam kalangan
murid-murid sekolah. Keadaan ini seterusnya akan membantutkan usaha pelbagai
pihak untuk melahirkan modal insan cemerlang untuk negara.
§ Intihanya,sememangnya terdapat pelbagai implikasi
penggunaan telefon bimbit dalam kalangan murid di sekolah. Oleh itu, pihak
kerajaan harus menitikberatkan langkah membenarkan pembawaan telefon bimbit ke
sekolah kerana sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunaya. Persepsi
ibu bapa dan guru perlu diutamakan supaya kepputusan yang tepat dapat diambil
dalam jangka masa yang pendek.
.